Powrót
na stronę główną
Mikołaj
Rej,
ur. 1505r. w Żórawnie (Żurawnie) pod Haliczem, zm. 1569r. prawdopodobnie
w założonym przez siebie Rejowcu (Chełmskie), poeta, prozaik,dramatopisarz.
Urodził się w zamożnej rodzinie szlacheckiej na Rusi, dokąd jego ojciec
przeniósł się z Nagłowic. Po wstępnej edukacji wyruszył do Krakowa.
Studiował w Akademii Krakowskiej, ale już po roku wrócił do Żórawna.
Lata młodzieńcze spędził w nieograniczonej swobodzie na wsi ; polował,
łowił ryby - upajał się światem natury. W 1525r. ojciec wysłał Reja
na dwór magnacki Andrzeja Tęczyńskiego. Był to w życiu Reja moment przełomowy:
zdobywał tam przede wszystkim ogładę towarzyską, uczył się literatury,
stylistyki i ortografii. Został sekretarzem Tęczyńskiego. To właśnie
tam, na dworze, powstały jego pierwsze próby literackie.
Rej niebawem opuścił
dwór i powrócił na Ruś. Po śmierci ojca pozostał na wsi. Wkrótce (1531r.)
się ożenił z Zofią Kościeniówną z Sędziszowa (siostrzenicą arcybiskupa
lwowskiego). Dużo pisał. Zwolennik idei reformacji, dość szybko (ok.
r. 1541 lub 1548) przeszedł na kalwinizm. Stał się gorliwym działaczem
religijnym. Prowadził też bujne życie polityczne: nie opuścił -jak pisał
poeta, działacz reformacyjny Andrzej Trzecieski - "żadnego sejmu,
zjazdu ani żadnej koronnej sprawy". Zapewne kilkakrotnie piastował
urząd poselski. Za granicę
nie wyjeżdżał nigdy, z czego był dumny. Prowadził życie towarzyskie,
a i w domu swym zaznał szczęścia.
Znał blaski i cienie ziemiańskiego żywota. Był ruchliwy, jowialny, dowcipny,
otwarty wobec ludzi. Humor przepajał jego naturę. Ale bywał też porywczy,
kłótliwy, skąpy, bezwzględny i skłonny do pieniactwa. Ceniono go jednak
powszechnie, również jako pisarza rozsmakowanego w polszczyźnie. Tak
go przedstawia późniejsza legenda. Rej utrzymywał kontakty z dworem
królewskim; od Zygmunta I Starego (l546r.), a potem również Zygmunta
II Augusta (l564r.), otrzymał wieś w dożywocie. Łaska królewska stanowiła
poniekąd nagrodę za to, co wnosił Rej swą twórczością do polskiej kultury.
Rej to wielki samorodny talent, "genialny samouk", który rozwijał
rodzimy, "swojski" nurt polskiego odrodzenia.
Twórczość Reja, powstała na pograniczu epok, zawiera różne idee. Z dawnej,
średniowiecznej tradycji przejął Rej sposób traktowania literatury jako
dziedziny moralistyki społecznej, stąd pisma Reja mają przeważnie charakter
dydaktyczny. Nowa, i znamienna dla odrodzenia, była jednak u Reja świadomość
ważnej roli pisarza w społeczeństwie, jego specjalnej misji, posłannictwa.
Zgodnie z tymi założeniami konsekwentnie wyrażał Rej swe myśli w języku
polskim. Wiązało się to z żywym wówczas nurtem dyskusji o języku i imitacji
(przetwarzaniu dawnych wzorów) we wczesnym humanizmie włoskim. Niechętny
estetyzmowi, imitowaniu łacińskich wzorów, Rej opowiadał się za językiem
narodowym jako naturalnym środkiem ekspresji. Celowo nawet udawał prostaczka,
niechętnego kunsztownej łacinie. Urzeczywistniając swój program edukacji
narodu, ukazywał osobliwą harmonię człowieka i natury. Wielbił też człowieka
naturalnego, a taki Polak powinien mówić po polsku! To przesądzało sprawę.
Refleksja o języku wpisała się w całą filozofię życiową pisarza i jego
świat wartości. Etyka Reja odwoływała się do koncepcji antycznych (filozof
grecki Platon), ale łączyła je z ujęciem chrześcijańskim. Wartością
naczelną stała się cnota: prawość, sumienie, "cześć" (honor),
stałość umysłu, a także moc zsyłana na człowieka przez Boga. Cnota oraz
kształcenie umysłu i charakteru wiodą człowieka ku doskonałości. W ideale
tym (zawartym w nakreślonym przez Reja wizerunku ziemianina) kryje się
humanistyczne umiłowanie człowieka w całej jego pełni i bogactwie. Jest
to wyraźny ślad lektury twórczości niderlandzkiego filozofa i filologa
Erazma z Rotterdamu. Rej znał pisma sławnego w całej Europie humanisty
i nawiązywał do jego koncepcji etycznych.
Wczesne utwory Reja są mało znane; wiele spośród nich zaginęło, inne
zachowały się we fragmentach.
Pisał pieśni religijne i różne dialogi. Dialog jest jednym z najczęstszych
gatunków wypowiedzi w pismach Reja. Poetyckim dialogiem jest Krótka
rozprawa między Trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem (1543), wydana
pod pseudonimem Ambrożego Korczboka Rożka, otwierająca dojrzałą twórczość
Reja. Jest ona utworem wybitnym. Liczne są w niej odwołania (najczęściej
aluzyjne) do rzeczywistości pozaliterackiej. Bogaty język Krótkiej rozprawy...,
jędrny, plastyczny, świetnie odtwarza ówczesną mowę potoczą, jej koloryt
i odcienie stylistyczne. Krótka rozprawa... porusza najbardziej aktualne
tematy polityczne, religijne i obyczajowe: pogoń za urzędami świeckimi,
przekupne sądownictwo, brak stałego systemu obronnego, ciężary chłopskie
(choćby czynsze i dziesięciny), "zbytki" szlachty (w piciu,
strojach, hazardzie), nadużycia duchowieństwa. Obecna jest tu wstrząsana
ruchem egzekucyjnym i reformacyjnym Polska renesansowa.
Ona sama zresztą - jako Rzeczpospolita (alegoria częsta w literaturze
humanistycznej ) - "narzekając mówi" o rozlicznych udrękach
i kłopotach polskiego życia. Uczestnicy dialogu ( Pan, Wójt, Pleban)
zostali trafnie zróżnicowani, zwłaszcza - dosadnie scharakteryzowany
- śmiały i krewki Wójt.
Z pozoru ostro się spierają, naprawdę jednak spokojnie i z namaszczeniem
formułują swe myśli. W finale utworu nie oni też, lecz Rzeczpospolita
wyrazi (biadając nieco) końcową refleksję. Krótka rozprawa..., wzorowana
na niemieckich dialogach protestanckich, nie jest jednak owocem dojrzałej
reformacji, lecz raczej szlacheckiego antyklerykalizmu. Atakuje więc
duchowieństwo (próżne, tępe, wyrachowane), ale nie podważa dogmatów
teologicznych.
W każdej bowiem sferze życia - politycznej, obyczajowej, religijnej
- chodzi autorowi o poprawę sytuacji, reformę, " odnowę ",
ale w istniejących strukturach.
Krótka rozprawa... to utwór o wielkich wartościach artystycznych. Decyduje
o tym nie tylko język, lecz także celna ironia, werwa satyryczna, a
wreszcie nieodparty komizm. Jest to głównie komizm sytuacji w serii
świetnie odmalowanych scenek obyczajowych, jak choćby odpustu, gdy w
kościele "kury wrzeszczą, świnie kwiczą, na ołtarzu jajca liczą".
Niejednokrotnie scenki te - polowanie, jarmark - zamieniają się w maleńkie
opowiastki o żywej i barwnej fabule. Wszystko to czyni z Krótkiej rozprawy...nie
tylko ciekawy utwór publicystyczny (lub moralistyczny), lecz także cenny
obraz obyczajów.
W dojrzałym okresie twórczości Reja powstały też utwory dramatyczne.
Kupiec (1543,wyd. l549) sięga do łacińskiego dramatu niemieckiego humanisty
i protestanta Th. Naogeorgusa Mercator, seu Iudicium (1540, Kupiec,
czyli sąd) i łączy założenia estetyki odrodzenia z tradycją moralitetu.
Utwór nosi podtytuł Kształt a podobieństwo sądu Bożego Ostatecznego.
Bohater, prosty i zwykły człowiek - staje po śmierci przed sądem Bożym
i zdaje tam rachunek z całego życia. Za niemieckim tekstem (dziełem
luteranina) wypowiada Rej myśl, że sama wiara i łaska wystarczą do zbawienia.
Są to poglądy znamienne dla luteranizmu.
Żywot Józefa z pokolenia żydowskiego, syna Jakubowego, rozdzielony w
rozmowach person, który w sobie wiele cnót i obyczajów zamyka (1545)
sięga do różnych tradycji gatunkowych: misterium, moralitetu, komedii.
Pewne fragmenty utworu nawiązują do łacińskiego dramatu humanisty niderlandzkiego
C. Crocusa Comoedia sacra cui titulus Joseph (1536, Komedia święta,
która ma tytuł Józef). Bohaterem jest Józef z biblijnej Księgi Rodzaju,
sprzedany przez zawistnych braci do Egiptu i tam kuszony przez żonę
Putyfara. Żywot Józefa... w inscenizacji K. Dejmka był z powodzeniem
wystawiony w Łodzi (1958) i Warszawie (1965).
Po odrzuceniu części tekstu utwór ten przekształcił się w dramat interesujący
dla nowoczesnego odbiorcy. Kolejnym utworem Reja z tego okresu jest
Psałterz Dawidów ( ok. 1546, tłumaczenie tekstu łac.), ciekawy przykład
prozy artystycznej.
W późnym okresie twórczości
Reja przeważały dzieła poetyckie. Wyjątek stanowi Postylla (1557), popularny
zbiór kazań. Rej przedstawia się tu jako wielki zwolennik reformacji.
Wyróżnia się zwłaszcza pełne werwy polemicznej kazanie " przeciwko
odpustom a wymysłom dni świętych". Do najwybitniejszych dzieł Reja
należy poemat Wizerunek własny żywota człowieka poczciwego (1558). Stanowi
przeróbkę utworu Zodiacus vitae (1531, Zodiak Życia) włoskiego humanisty
i wolnomyśliciela (bliskiego ideom platonizmu) zwanego Palingeniusem.
Jest opowieścią alegoryczną o młodzieńcu, który wędruje po świecie w poszukiwaniu
cnoty i "poczciwej" wiedzy o życiu. Wielbi on rozum i ład moralny,
a gardzi próżnością tego świata, bogactwem, "zbytkiem". W rozmowach
z mędrcami greckimi - spotyka Epikura, Sokratesa, Platona, Arystotelesa
- kształtuje się znamienny dla Reja ideał człowieka poczciwego. Człowiek
ten jest wolny i niezależny
("zwolna myśl - rozkosz "), pędzi skromny, zacny, cichy żywot
w rodzinnym gronie i na własnym gospodarstwie. Platońska inspiracja staje
się pod piórem Reja ziemiańskim ideałem "złotej mierności",
zapowiadając jego ostatnie utwory. Sztuka pisarska Reja sięga tu wysoko.
W wielu opisach - plastycznych, sugestywnych (Zioła, czyli ogród Epikura,
Srogość śmierci) - ujawnia Rej prawdziwe mistrzostwo. Wizerunek... porównywano
(Trzecieski) do Boskiej komedii Dantego.
Jest on bowiem rozległym traktatem etycznym o życiu godziwym.
Źwierzyniec (1562) to utwór odmienny - duży zbiór epigramatów. Są to wizerunki
wielu sławnych postaci historycznych i mitycznych (cesarz rzymski Tyberiusz,
biblijny Samson, król Zygmunt August, królowa Bona i in.), które uosabiają
określone modele zachowań - zacnego władcy, dobrego sługi, zbożnego prostaczka.
Znajdują się tu również portrety wybitnych pisarzy: Jana Kochanowskiego
i... samego Reja. Są też wiersze o rozmaitych urzędach: sędziego, hetmana,
biskupa czy (zjadliwie opisanego) papieża, są bajki zwierzęce. Źwierzyniec
sięga do dawnej tradycji, umiejętnie ją przetwarzając. Istotą jego jest
myślenie emblematyczne. Do tekstu dołączone zostały ryciny; Źwierzyniec
stanowi zatem syntezę słowa i obrazu. W zwięzłych i celnych epigramatach
Rej objawia się w pełni jako moralista. Ostatnią część tomu stanowią Figliki.
Są to zabawne anegdoty, facecje, fraszki, pełne pogodnego humoru i nieodpartego
komizmu, choć bywa on rubaszny, nieprzyzwoity. Rej sięgał często do wzoru
Biernata z Lublina, a jako twórca polskiej fraszki stał się prekursorem
Kochanowskiego.
Ostatnim dziełem Reja jest niejednorodny gatunkowo traktat Źwierciadło
(1568). Podsumowuje on tu swoje poglądy na człowieka i świat, rozwijając
popularną
w czasach odrodzenia formułę gatunkową Źwierciadła [łac. speculum], czyli
wizerunku jako wzoru moralnej doskonałości człowieka. Wizerunek, obok
dialogu, to najczęstsza w twórczości Reja konstrukcja wypowiedzi. Wypływa
ona z figuralnego (obrazowego) sposobu myślenia pisarza. Źwierciadło składa
się z kilku autonomicznych części. Pierwszą i najważniejszą stanowi Żywot
człowieka poczciwego, pisany prozą. Jest to - w zamierzeniu autora - pełny
i wzorcowy obraz życia ludzkiego. Opisany tu "człowiek poczciwy"
to szlachcic, ziemianin, postać swojska i bliska ówczesnemu czytelnikowi.
Żywot... jest bowiem po trosze polemiką z Dworzaninem polskim Ł.Górnickiego.
Rej przedstawia wiek młodzieńczy, dojrzały i starość swego bohatera. Opisuje
jego wychowanie. Powinno być ono zgodne z przyrodzonymi cechami dziecka
(jego osobowością), musi też mu zapewnić wszechstronny rozwój, zarówno
fizyczny, jak i umysłowy. Trzeba zdobywać mądrość, ale nie tylko z ksiąg
( choć wiele "rozkoszy dają"), także z potocznego doświadczenia,
bacznej obserwacji, znajomości obyczajów. Zdrowy rozsądek określa tu poglądy
Reja, niechętnego wiedzy abstrakcyjnej jako obcej codziennemu życiu. Najważniejsza
jest "cnota - wielka królowa", a znaleźć ją można tylko w ziemiańskim
stanie. Toteż "dojrzałe życie poczciwego człeka" toczy się na
wsi. Kreśli Rej wielką pochwałę rozkoszy wiejskich, opisuje rozsądny ożenek
i stateczny szlachecki żywot. Przedstawia też obraz kultury szlacheckiej
i barwny poradnik gospodarowania. Kolejne tezy Reja (np. "Przysmaki
domowe nie kosztowne") ilustruje - zgodnie z prawami narracji perswazyjnej
ogromne bogactwo przykładów. Starość człowieka poczciwego powinna być
stateczna: wypełniać ją ma stoickie, spokojne i ufne oczekiwanie śmierci
oraz wyroków Boga. Los ludzki podda się trwaniu i przemijaniu, czyli Bogu
jako wiecznej pewności, więc zyska nadzieję. Żywot ... jest dziełem filozoficznym:
epicką panoramą zjawisk i malowidłem świata. Świat bowiem (prawie kalwińsko
pojęty) jest znakiem Boga i jego porządku: oto dom bycia, w którym odnajdzie
się człowiek, by radośnie obcować z istnieniem. W skład Źwierciadła wchodzą
też trzy cykle wierszy, Apoftegmata (rozmowy - rozprawy zaprawiane dowcipem
i aforyzmami) i przejmujące Żegnanie z światem.
Twórczość Reja zdumiewa swym bogactwem. Rej jest mistrzem opisu: widział
świat niesłychanie plastycznie, wielorako (spostrzegając ogromną liczbę
ludzi, zwierząt, przedmiotów). Nazwano go Brueglem polskiej literatury,
gdyż miał fenomenalną wyobraźnię malarską. Porównywano go nie tylko z
Erazmem z Rotterdamu, lecz także z pisarzami francuskimi F. Rabelais'm
i M. de Montaigne'em.
powrót
na stronę główną
|